EURO-TRANS 2022

XVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa EURO-TRANS 2022

Transport and Logistics Towards a Blue Economy and Green Transition

W dniach 19–20 września 2022 roku odbyła się w Sopocie na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego XVIII Międzynarodowa Konferencja Euro-Trans 2022 pt. „Transport and Logistics Towards a Blue Economy and Green Transition” (Transport i logistyka w kierunku błękitnej gospodarki i zielonej transformacji).

Organizatorami konferencji byli: Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Patronat nad konferencją objęli: Rektor Uniwersytetu Gdańskiego Prof. dr hab. Piotr Stepnowski, Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH oraz Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego Prof. dr hab. Waldemar Tarczyński.

Patronat honorowy nad konferencją objęli: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Miasta Sopotu Jacek Karnowski oraz Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek.

Partnerami konferencji byli: The European Platform of Transport Sciences oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.

Patronat medialny nad konferencją objęło czasopismo Dziennik Bałtycki oraz Mega Otwarte Radio Studenckie „MORS”.

Sponsorami konferencji byli: przedsiębiorstwo Spedcont, Port Lotniczy Gdańsk oraz Port Lotniczy Modlin.

Tematem przewodnim Konferencji Euro-Trans 2022 był “Transport and Logistics Towards a Blue Economy and Green Transition”. Przesłanką do podjęcia dyskusji podczas konferencji stanowiły problemy:

  • zrównoważonej mobilności,
  • europejskiego pakietu Fit for 55,
  • efektywnego wykorzystania zasobów i środków transportowych,
  • ścieżek zazielenienia transportu i poprawy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw transportowych,
  • wyzwań i potencjału rozwoju gospodarki morskiej w Nowym Zielonym Ładzie,
  • optymalizacji procesów i systemów logistycznych,
  • rozwoju logistyki off-shore.

Konferencja została przeprowadzona w formie hybrydowej (z możliwością uczestnictwa on-line) a obrady (w formie sesji panelowych) prowadzone  były w języku angielskim.

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele instytucji unijnych, polskich i zagranicznych ośrodków akademickich i naukowych, jak również przedstawiciele władz samorządowych, przedsiębiorstw transportowych oraz stowarzyszeń, organizacji i instytucji działających na rzecz transportu.

Dzień pierwszy konferencji – 19.09.2022 r.

Oficjalnego otwarcia konferencji dokonała Pani prof. dr hab. Monika Bąk, Dziekan Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Następnie nastąpiło oficjalne powitanie przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego i odczytano przemówienia powitalne Partnerów – Rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego

W pierwszej sesji plenarnej pt. „Do we know what we want from the transport sector?” („Czy wiemy, czego chcemy od sektora transportu?”) głos zabrali przedstawiciele instytucji unijnych:

  • Pani Adina-Ioana Vălean, Komisarz UE ds. transportu,
  • Pan Walter Goetz, Szef Gabinetu Komisarza UE ds. Transportu,
  • dr hab. Bogusław Liberadzki, członek Parlamentu Europejskiego.

Przemówienie wprowadzające pt. „Supply chain directions and challenges for global trade: towards a new paradigm?” („Kierunki i wyzwania łańcucha dostaw w handlu globalnym: w kierunku nowego paradygmatu?”) wygłosił zaproszony prelegent: Prof. dr Theo Notteboom (Uniwersytet w Genth).

Po przerwie kawowej dyskusje przebiegały w sesjach równoległych.

Pierwsza sesja równoległa:

  • „Blue growth seen from different sea users” („Niebieski wzrost widziany z perspektywy różnych użytkowników morza”) – moderator: Prof. dr hab. Jacek Zaucha (Uniwersytet Gdański),
  • „Smart and sustainable transport – myth or a challenge?” (“Inteligentny i zrównoważony transport – mit czy wyzwanie?”) – moderator: Prof. dr hab. Adam Przybyłowski (Uniwersytet Morski w Gdyni).

Druga sesja równoległa:

  • „Ports & terminals in logistics chains optimization challenge and emission reduction goal” („Porty i terminale w łańcuchach logistycznych wyzwanie optymalizacyjne i cel redukcji emisji”) – moderator: Prof. dr Theo Notteboom (Uniwersytet w Genth),
  • „Efficiency of the implementation of the Fit for 55 package in air transport” („Efektywność wdrażania pakietu Fit for 55 w transporcie lotniczym”) – moderator: Andrzej Kobielski (członek zarządu linii lotniczej Enter Air).

Po lunchu odbyły się jeszcze trzy sesje plenarne:

  • „Possible consequences of Russia’s military invasion on Ukraine on the continental and global mobility and logistics system” („Możliwe konsekwencje inwazji militarnej Rosji na Ukrainę na kontynentalny i globalny system mobilności i logistyki”) – moderator: Prof. dr hab. Wojciech Paprocki (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie),
  • „Financing of green and digital transport sector transformation” („Finansowanie zielonej i cyfrowej transformacji sektora transportu” – moderator: Prof. dr hab. Marcin Liberadzki (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie),
  • „Transport greening via shipping environmental efficiency improvement” („Ekologizacja transportu poprzez poprawę efektywności środowiskowej żeglugi”) – moderator: Prof. dr hab. Maciej Matczak (Instytut Morski – Uniwersytet Morski w Gdyni).

Pierwszy dzień konferencji zakończyła uroczysta Gala Diner.

Dzień drugi konferencji – 20.09.2023 r.

Obrady konferencji rozpoczęły się od dwóch przemówień wprowadzających:

  • „Transport policy input” („Wkład w politykę transportową”) – Dr Magdalena Adamowicz (członek Parlamentu Europejskiego),
  • „Port vs. cities & regions interactions: sea and land based transportation nodes challenges” („Interakcje portów z miastami i regionami: wyzwania związane z morskimi i lądowymi węzłami transportowymi” – zaprtoszony prelegent: Prof. dr Iven Krämer (City University of Applied Sciences Bremen).

Następnie rozpoczęła się pierwsza sesja plenarna pt. „Climate – Covid – Wartimes: European Transport and Logistics at the crossroad – will resilience supersede sustainability on the political mobility agenda?” („Klimat – Covid – Czasy wojny: Europejski transport i logistyka na rozdrożu – czy odporność zastąpi zrównoważony rozwój w politycznej agendzie mobilności?”) – moderator: Sebastian Beltz (European Platform of Transport Sciences)

Kolejne obrady przebiegały w sesji równoległej:

  • „Logistics support for Blue Economy and Green Transition” („Wsparcie logistyczne dla Niebieskiej Gospodarki i Zielonej Transformacji”) – moderator: Prof. dr hab. Cezary Mańkowski (Uniwersytet Gdański),
  • „Presentation of selected research papers” („Prezentacja wybranych prac badawczych” – moderator: Prof. dr hab. Marzenna Cichosz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie).

Po przerwie kawowej rozpoczęła się kolejna wspólna sesja plenarna pt. „Transport in view of evolving contemporary global threats / constraints (new mobility patterns)” („Transport w świetle ewoluujących współczesnych globalnych zagrożeń / ograniczeń (nowe wzorce mobilności))” – moderatorzy: dr Elżbieta Szaruga i dr Zuzanna Kłos–Adamkiewicz (Uniwersytet Szczeciński).

Następnie odbyły się dwie sesje równoległe:

  • Transport development planning in the face of an unpredictable future” („Planowanie rozwoju transportu w obliczu nieprzewidywalnej przyszłości”) – moderatorzy: Prof. dr hab. Tomasz Kwarciński and dr Agnieszka Gozdek (Uniwersytet Szczeciński),
  • „Between mobility and infrastructure – searching for efficiency of transport system development funding” („Między mobilnością a infrastrukturą – poszukiwanie efektywności finansowania rozwoju systemów transportowych”) – moderator: dr Michał Wolański (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)

Na zakończenie konferencji organizatorzy podziękowali za ciekawe głosy w dyskusji przedstawicielom instytucji unijnych, gościom przybyłym z wielu zagranicznych i krajowych ośrodków naukowych, moderatorom poszczególnych sesji panelowych oraz przedstawicielom biznesu, którzy wzbogacili dyskusję o interesujące wątki praktyczne. Zaproszono również na kolejną konferencję Euro-Trans, która odbędzie się we wrześniu 2023 w Szczecinie.

Dodatkowym pokonferencyjnym wydarzeniem tego dnia było seminarium (prowadzone w języku polskim) poświęcone aktualnym problemom transportu miejskiego („Seminar on current urban transport issues”) zawierające trzy sesje tematyczne (zakończone panelem dyskusyjnym) pt.:

  • „Proces odchodzenia od rynkowego modelu funkcjonowania miejskiego transportu zbiorowego” („The proces of abandoning the market of urban collective transport”) – Prof. dr hab. Robert Tomanek (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach),
  • Efektywność elektryfikacji komunikacji miejskiej (Efficiency of the urban public transport electrification) – dr Michał Wolański (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie),
  • Uwarunkowania energetyczne i eksploatacyjne wdrażania elektromobilności w zbiorowym transporcie miejskim w Polsce (Energy and operational conditions for the implementation of electromobility in public urban transport in Poland) – Prof. dr hab. inż. Mikołaj Bartłomiejczyk (Politechnika Gdańska).

Opracował: dr inż. Arkadiusz Drewnowski