EURO-TRANS 2020

XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa EURO-TRANS 2020

Mobilność i zrównoważony transport

Autor: dr inż. Arkadiusz Drewnowski

W dniu 21 września 2020 roku odbyła się w Szczecinie XVI Międzynarodowa Konferencja Euro-Trans 2020 pt. „Mobilność i zrównoważony transport”. W tym roku konferencja wpisywała się w obchody jubileuszu Pani prof. Elżbiety Załogi. Organizatorami konferencji byli: Uniwersytet Szczeciński (Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Transportem) oraz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności).

Patronat honorowy nad konferencją objęli: Pan Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury i Budownictwa, Prof. Edward Włodarczyk – Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego, Prof. Marek Rocki – Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Prof. Piotr Niedzielski – Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT Rada Regionu Zachodniopomorskiego w Szczecinie.

Patronat nad konferencją objęli również: Pan Wojciech Murdzek – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pan Marek Gróbarczyk – Minister Gospodarki Morskiej
i Żeglugi Śródlądowej, Prof. Wojciech Wawrzyński – Przewodniczący Komitetu Transportu PAN oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki.

Partnerem konferencji było Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Szczecinie.

Sponsorem honorowym konferencji zostało Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Sponsorami konferencji byli ponadto: Polskie Koleje Państwowe S.A., C. Hartwig Szczecin Sp. z o.o. oraz PKS Gdańsk-Oliwa S.A.

Patronat medialny nad konferencją objęły czasopisma: Transport Miejski i Regionalny, Truck & Business, EuroLogistics, Transport i Spedycja oraz portal internetowy LOG24.

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele polskich i zagranicznych ośrodków akademickich i naukowych, jak również przedstawiciele władz samorządowych, przedsiębiorstw transportowych oraz stowarzyszeń, organizacji i instytucji działających na rzecz transportu.

Zgodnie ze zwyczajem konferencja przebiegała w formie dyskusji panelowych, w których uczestniczyli reprezentanci nauki, instytucji oraz praktycy gospodarczy.
Z uwagi na ograniczenia epidemiologiczne związane z wirusem SARS-CoV-2, konferencja miała charakter hybrydowy, z możliwością uczestnictwa on-line.

Dyskusje panelowe przypisano do dwóch sesji tematycznych:

  • Sesja I (panel 1 i 2) – Neutralność klimatyczna Unii Europejskiej jako wyzwanie dla transportu,
  • Sesja II (panel 3 i 4) – Polityka transportowa i nowe modele biznesowe w transporcie.

W imieniu organizatorów uroczystego otwarcia konferencji dokonał Prof. Tomasz Kwarciński (Uniwersytet Szczeciński). Witając przybyłych gości, zarówno obecnych osobiście jak i on-line, wyraził podziękowania dla sponsorów, patronów oraz partnerów medialnych.

Minutą ciszy uczczono pamięć zmarłych w tym roku nestorów szczecińskiej szkoły transportu: Prof. Waldemara Grzywacza oraz Prof. Franciszka Gronowskiego.

W dalszej części odczytano adresy, listy oraz życzenia z okazji jubileuszu pracy dydaktyczno-naukowej Pani Prof. Elżbiety Załogi.

Panel 1 konferencji pt. „Dylematy regulatora w zakresie polityki klimatycznej i transportowej” prowadził Prof. Wojciech Paprocki (Szkoła Główna Handlowa
w Warszawie).

Uczestnikami panelu byli:

  • Urszula Motowidlak (Uniwersytet Łódzki) – on-line,
  • Zbigniew Hamanowicz (PKS Gdańsk-Oliwa) – on-line,
  • Krzysztof Szałucki (Uniwersytet Gdański),
  • Robert Tomanek (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach).

Uczestnicy panelu odpowiadali na następujące pytania zaproponowane przez moderatora:

  1. Czy usługodawcy i usługobiorcy występujący na rynku usług sektorów logistyka i mobilność są wystarczająco przekonani o potrzebie realizacji wytyczonego przez regulatora, tj. władze unijne i władze krajów członkowskich, programu redukcji emisji gazów cieplarnianych opisanego
    w dokumencie „Europejski Zielony Ład”?
  2. Jakie zmiany są niezbędne w doborze narzędzi realizacji europejskiej polityki transportowej, aby zasadniczo poprawić skuteczność realizacji tej polityki?
  3. Jakie rozwiązanie wydaje się być łatwiejsze do osiągnięcia:
    • przewidujące „elektryfikację” transportu drogowego i motoryzacji indywidualnej i tą drogą osiągnięcie redukcji emisji gazów cieplarnianych (przy założeniu, że wykorzystywana energia elektryczna będzie produkowana bezemisyjnie)?
    • czy też rozwiązanie przewidujące ograniczenie wielkości pracy eksploatacyjnej w transporcie drogowym i przebiegów samochodów osobowych, które nadal będą głównie spalać paliwa pochodzenia organicznego?
  4. Jak w obliczu drastycznego spadku przewozów pasażerskich europejski regulator powinien dostosować swoją politykę wobec transportu lotniczego: przewoźników oraz zarządców lotnisk?

Tytuł panelu 2 to „Zielony transport. Transport wodny śródlądowy wobec wyzwań polityki neutralności klimatycznej”. Prowadzącym panel była Prof. Krystyna Wojewódzka – Król, (Uniwersytet Gdański), a uczestnikami byli:

  • dr Grzegorz Chocian (EKOTON Sp. z o. o. w Białymstoku),
  • Monika Niemiec-Butryn (Dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej – Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej),
  • Michał Pluciński (Uniwersytet Szczeciński),
  • dr Krzysztof Woś (Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie).

Uczestnicy panelu odpowiadali na następujące pytania:

  1. Przesłanki i możliwości odciążenia transportu samochodowego przez wodny śródlądowy:
    • Wpływ transportu wodnego śródlądowego na zmiany klimatu,
    • Nowe sfery zastosowania transportu wodnego śródlądowego,
    • Rozwój transportu wodnego śródlądowego a protesty ekologiczne;
  2. Sposoby redukcji kosztów zmian klimatu:
    • RIS,
    • Innowacje w środkach transportu,
    • Proekologiczna infrastruktura;
  3. Transport wodny śródlądowy w Polsce w świetle tendencji europejskich:
    • Inwestycje na drogach wodnych,
    • Proekologiczne rozwiązania na drogach wodnych – Siarzewo,
    • Kierunki rozwoju żeglugi na Odrze,
    • Problem wyboru priorytetów inwestycyjnych Odra – Wisła.

Panel 3 prowadzony był w formacie „Debata Młodych z ekspertem”, który polegał na zadawaniu pytań ekspertowi przez młodych adeptów nauki. W tym roku do debaty zaproszony został Prof. Bogusław Liberadzki – poseł do Parlamentu Europejskiego oraz pracownik Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który uczestniczył w obradach on-line. Moderatorem panelu była prof. Elżbieta Załoga (Uniwersytet Szczeciński). Młodych naukowców reprezentowali:

  • dr Adam Hoszman (SGH w Warszawie) – on-line,
  • dr Jakub Zawieska (SGH w Warszawie) – on-line,
  • mgr Aleksander Jagiełło (Uniwersytet Gdański) – on-line,
  • dr Agnieszka Gozdek (Uniwersytet Szczeciński),
  • mgr Sylwia Kowalska (Uniwersytet Szczeciński).

Panel 4 poświęcony był aktualnemu zagadnieniu pt. „Transport – jak funkcjonować w okresie trwania i po pandemii ?” Panelowi przewodniczył Prof. Tomasz Kwarciński, (Uniwersytet Szczeciński), a członkami panelu byli:

  • Przemysław Hołowacz (CSL Sp. z o. o.),
  • dr Dominik Rozkrut (GUS),
  • Józef Jastrzębski (SITK RP o. Szczecin).

Zakres dyskusji koncentrował się wokół następujących pytań:

  1. Jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie przedsiębiorstw sektora TSL?
  2. Jakich zmian potrzebuje publiczny transport pasażerski?
  3. Na ile zmieniły się procesy w przedsiębiorstwach sektora TSL?
  4. Czy widoczne są zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw?
  5. Jak pandemia wpłynęła na poszczególne segmenty przewozów (masowe, drobnicowe, międzynarodowe, krajowe, lokalne)?
  6. Czy pandemia zmieniła łańcuchy dostaw (ujęcie międzynarodowe, krajowe)?
  7. Czy pandemia miała wpływ na zmianę organizacji funkcjonowania przedsiębiorstwa (np. większe wykorzystanie zdalnej pracy) ? Czy to doświadczenie pokazało, że można spodziewać się zmian organizacji pracy, względnie utrzymania niektórych rozwiązań?
  8. Czy można spodziewać się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyśpieszenia automatyzacji w procesie planowania i zarządzania transportem?

Konferencja zakończyła się podsumowaniem przedstawionym przez Prof. Tomasza Kwarcińskiego oraz Prof. Elżbietę Załogę. Uczestników poinformowano również o planowanej na rok 2021 kolejnej edycji konferencji. Z uwagi jednak na dynamicznie zmieniającą się ówcześnie sytuację epidemiologiczną związaną z wirusem SARS-CoV-2, nie podano konkretnego terminu konferencji Euro-Trans 2021.