EURO-TRANS 2019

EURO-TRANS 2019

W dniach 26–27 września 2019 roku w Warszawie odbyła się 15. Międzynarodowa Konferencja Euro-Trans pt. „Zastosowanie sztucznej inteligencji w systemach mobilności oraz łańcuchach dostaw”, połączona z międzynarodową konferencją logistyczną Advanced Supply Chain „W pogoni za technologią”. To interesujące przedsięwzięcie, łączące naukę z praktyką zorganizowała Katedra Transportu Szkoły Głównej w Warszawie, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Wydawnictwo Eurologistics i BVL International- Chapter Poland – stowarzyszenie wiodące we wdrażaniu założeń Przemysłu 4.0.

Konferencja odbywała się pod patronatem honorowym czterech resortów: Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Uniwersytetu Szczecińskiego. Tematyka spotkania naukowców i praktyków   zyskała duże zainteresowanie mediów: Europaproperty.com, Supply Chain Media, Chiny Tech, Research in Logistics and Production, Polska Gazeta Transportowa, Młodzi Logistycy, PSML.

Pierwszy dzień konferencji dał okazję do prezentacji najnowszych rozwiązań na różnych etapach łańcucha dostaw. W trzech sesjach wystąpiło kilkunastu prelegentów, w większości reprezentujących biznes sektora TSL. Wprowadzenia do tematyki konferencji dokonał prof. Wojciech Paprocki, główny organizator wydarzenia – dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Wskazał na główne cele rozwoju nowych technologii, ale także zauważył ich ograniczenia. Redukcję CO2 uznał za wymagany standard operacji logistycznych. Podkreślił znaczenie różnic pokoleniowych w podejściu do tworzenia innowacji oraz korzystania z nich. Następnie Piotr Różycki z Transporteon odniósł się do zagadnienia wpływu automatyzacji na efektywność logistyki transportu, opierając się na konkretnych przypadkach. W trakcie prezentacji wskazał kilka istotnych problemów występujących współcześnie w logistyce, m. in. puste przebiegi, przestoje, duży udział pracy ręcznej, brak przejrzystości procedur czy długi czas oczekiwania w strefie załadunkowej. Jako narzędzie rozwiązania tych problemów wskazał właściwe zarządzanie oknem czasowym, możliwe dzięki wdrożeniu platformy Transporeon. Prof. Thomas Wimmer, dyrektor generalny BVL International, przedstawił stan robotyzacji i automatyzacji w gospodarce magazynowej oraz rozwiązania, które mogą przyczynić się do usprawnienia procesów logistycznych pod warunkiem zapewnienia    interoperacyjności wdrażanych systemów. Profesor zauważył m.in., że maszyny i sztuczna inteligencja mogą właściwie prognozować oraz wykonywać powtarzalne czynności, jednak ludzi nie można zastąpić w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu złożonych, nieprzewidywalnych zadań i problemów. Patryk Grzelak, reprezentujący InterLan przedstawił wyzwania rynku, które mogą stać się bodźcem do rozwoju przedsiębiorstwa. Podkreślił znaczenie optymalizacji procesów logistycznych i wskazał przykłady narzędzi realizujących takie wyzwania, w tym system informatyczny dla transportu i spedycji InterLan. Dr Klaus Dohrmann z DHL CSI odniósł się do koncepcji ujmującej klienta w centrum łańcucha dostaw, zgodnej z ideą experience economy. Przedstawił działanie platformy transportowej DHL oraz platformy do zarządzania ryzykiem.  Pan Rohan Patil z Locus Int. podjął tematykę sztucznej inteligencji wykorzystywanej do zwiększania efektywności i przejrzystości w łańcuchu dostaw. Panowie Maurycy Szczęsny oraz Mateusz Staniszewski z Kaufland Polska Markety przedstawili efekty automatyzacji procesów w magazynie drobnicowym na przykładzie Centrum Dystrybucyjnego firmy Kaufland w Woli Krzysztoporskiej- jednego z najbardziej nowoczesnych obiektów tego typu w Europie. Pan Adam Majchrzak z Raben Polska przybliżył współczesną ofertę usług operatorów logistycznych, zwracając uwagę na potrzebę współpracy (koopetycja). Odniósł się także do istoty automatyzacji procesów oraz korzyści z jej wdrożenia na przykładzie wdrożeń technologii 4.0 w przedsiębiorstwie Raben. Pan Ireneusz Kozber z Millano Group (producent wyrobów czekoladowych) zaprezentował proces zarządzania akcjami in-out w łańcuchu dostaw i podkreślił znaczenie zintegrowanej logistyki w przedsiębiorstwie. Pan Leszek Szelerski z Lafarge, na przykładzie branży budowlanej stwierdził m.in., że główną przyczyną ograniczenia zastosowań cyfrowych w procesach logistycznych jest rozdrobnienie podaży usług transportu specjalistycznego. Dr Aneta Pluta-Zaremba z Katedry Logistyki, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, w kontekście dynamicznego rozwoju e-commerce, zwróciła uwagę na złożoność, z punktu widzenia obsługi logistycznej, problemu sprawnej i efektywnej organizacji zwrotów towarów zakupionych online.

Drugi dzień konferencji dał okazję naukowcom do wypowiedzi na temat sztucznej inteligencji i jej wykorzystaniu w transporcie i mobilności.  Dyskusje były prowadzone w ramach panelu, dwóch sesji tematycznych oraz debaty.

Wprowadzeniem do merytorycznej dyskusji było wystąpienie prof. Kai Furmansa z Instytut Transportu Materiałowego i Systemów Logistycznych w Karlsruher Institut für Technologie na temat wykorzystania aplikacji opartych na sztucznej inteligencji w przeładunkach i logistyce. Po wykładzie odbył się panel dyskusyjny na temat kierunku przyszłych badań interdyscyplinarnych, z udziałem prof. K. Furmansa i młodych naukowców, których reprezentowali: dr Zuzanna Kłos-Adamkiewicz i dr Elżbieta Szaruga z Uniwersytetu Szczecińskiego oraz dr Marzenna Cichosz i dr Michał Wolański ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pytania młodych naukowców dotyczyły wielu aspektów, od finansowania badań nad sztuczną inteligencją, współpracy nauki i praktyki w tym obszarze, po kwestie ochrony danych, barier dla sztucznej inteligencji, problemów wykorzystania cyfrowych urządzeń w sektorze TSL.

Pierwszą z dwóch sesji tematycznych, poświęconą sztucznej inteligencji prowadziła prof. dr hab. Elżbieta Załoga z Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług US. Jako pierwszy wystąpił kognitywista, biolog dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM z Instytutu Filozofii UAM w Poznaniu z prezentacją pt. „Umysł predyktywny czyli jak ewolucja obniżyła koszty pracy mózgu”. Następnie prof. dr hab. Michał Ostrowicki (pseudomin naukowy Sidey Myoo), filozof, teoretyk sztuki z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie wygłosił wykład na temat „Futorologia- gdyż przyszłość jest ciekawsza niż teraźniejszość”. Kolejnym mówcą był prof. dr hab. Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego, długoletni kierownik Katedry Transportu SGH w Warszawie, który przedstawił zaawansowanie prac nad sztuczną inteligencją w Unii Europejskiej. Dyskusję o łańcuchach dostaw wykorzystujących sztuczną inteligencję i coraz powszechniejszej cyfryzacji uznał za signum temporis – znak czasu. Prof. dr hab. Piotr Niedzielski, ekonomista transportu z Uniwersytetu Szczecińskiego wygłosił wykład na temat bezpieczeństwa i efektywności zastosowania współczesnych technologii w transporcie i logistyce.

Sesję podsumował prof. dr hab. Wojciech Paprocki. Odniósł się do kilku aspektów wypowiedzi uczonych, m.in. stwierdzenia prof. M. Błaszaka, że mikroekonomia nie uwzględnia stanów emocjonalnych. W odpowiedzi prof. M. Błaszak odniósł się do chciwości (emocja standardowa) oraz sumienia. Rozwinęła się ożywiona dyskusja między uczestnikami konferencji.

Po lunchu odbyła się Debata C-Suite: Sztuczna inteligencja w praktyce z udziałem tak znakomitych praktyków biznesu, jak: Wojciech Baraniak z PCC International, dr Dominik Boniecki z firmy Ericsson, Arkadiusz Glinka z C.H. Robinson, dr inż. Grzegorz Lichocik z Dachser oraz Paweł Trębicki z Raben Transport. Towarzyszyli im przedstawiciele środowiska akademickiego – prof. dr hab. Wojciech Paprocki oraz dr hab. Tomasz Kwarciński, prof. US. Debata została otwarta przez prof. Paprockiego, który postawił pytanie: „Czy rzeczywiście w epoce czwartej rewolucji przemysłowej, przy perspektywie zastosowania sztucznej inteligencji da się coś zrobić? Uczestnicy panelu odnieśli się do wielu aspektów gospodarki 4.0. Zwrócono m.in. uwagę na: rolę sieci 5G w automatyzacji procesów, również w transporcie i łańcuchu dostaw (D. Boniecki), samouczące się systemy wdrażane w celu digitalizacji dokumentów (G. Lichocik), wykorzystywanie sztucznej inteligencji m.in. do przewidywania cen czy dynamicznego kwotowania (A. Glinka), zależność rozwoju cyfrowego od dynamiki wzrostu przedsiębiorstwa (W. Baraniak), korzyści wdrożenia w przedsiębiorstwie Raben innowacyjnego systemu monitorowania przesyłek opartego o parametr ETA oraz istotność tzw. business intelligence (P. Trębicki), a także podkreślono wpływ wielkich zbiorów danych na sprawność transportu, a w efekcie niższe ekonomiczne, społeczne i środowiskowe koszty jego funkcjonowania (T. Kwarciński).

W drugiej sesji tematycznej, której przewodniczyła prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska z SGH w Warszawie, zostały zaprezentowane wyniki badań różnych środowisk naukowych nad rozwojem systemów transportowych. Do panelu zaproszono: dr hab. Czesławę Christową, prof. WSM w Warszawie, dr hab. Adama Przybyłowskiego, prof. UMG, dr hab. inż. Stanisława Krawca prof. PŚ oraz przedstawicielki doktorantów Sylwię Kowalską i Ewę Puzio z US. Zostały poruszone istotne tematy współczesnej polityki transportowej, w tym uwarunkowania rozwoju polskich portów morskich, elektromobilności, gospodarki współdzielenia, infrastruktury transportowej, a także wyzwania władz samorządowych wobec trendu rozwoju mikromobilności.

Zamykając konferencję, prof. E. Załoga oraz prof. W. Paprocki podziękowali komitetowi organizacyjnemu konferencji oraz partnerowi wydarzenia Wydawnictwu Eurologistics i  BVL International- Chapter Poland .  Zwyczajowo poinformowano o kolejnej

XVI edycji konferencji Euro-Trans, która odbędzie się w dniach 21-22 września 2020 r. w Szczecinie na temat „Mobilność i zrównoważony transport”.

Opracowanie: Elżbieta Załoga i Sylwia Kowalska