XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa EURO-TRANS 2020
„Mobilność i zrównoważony transport”
Autor: dr inż. Arkadiusz Drewnowski
W dniu 21 września 2020 roku odbyła się w Szczecinie XVI Międzynarodowa Konferencja Euro-Trans 2020 pt. „Mobilność i zrównoważony transport”. W tym roku konferencja wpisywała się w obchody jubileuszu Pani prof. Elżbiety Załogi. Organizatorami konferencji byli: Uniwersytet Szczeciński (Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Transportem) oraz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności).
Patronat honorowy nad konferencją objęli: Pan Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury i Budownictwa, Prof. Edward Włodarczyk – Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego, Prof. Marek Rocki – Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Prof. Piotr Niedzielski – Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT Rada Regionu Zachodniopomorskiego w Szczecinie.
Patronat nad konferencją objęli również: Pan Wojciech Murdzek – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pan Marek Gróbarczyk – Minister Gospodarki Morskiej
i Żeglugi Śródlądowej, Prof. Wojciech Wawrzyński – Przewodniczący Komitetu Transportu PAN oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki.
Partnerem konferencji było Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Szczecinie.
Sponsorem honorowym konferencji zostało Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Sponsorami konferencji byli ponadto: Polskie Koleje Państwowe S.A., C. Hartwig Szczecin Sp. z o.o. oraz PKS Gdańsk-Oliwa S.A.
Patronat medialny nad konferencją objęły czasopisma: Transport Miejski i Regionalny, Truck & Business, EuroLogistics, Transport i Spedycja oraz portal internetowy LOG24.
W konferencji uczestniczyli przedstawiciele polskich i zagranicznych ośrodków akademickich i naukowych, jak również przedstawiciele władz samorządowych, przedsiębiorstw transportowych oraz stowarzyszeń, organizacji i instytucji działających na rzecz transportu.
Zgodnie ze zwyczajem konferencja przebiegała w formie dyskusji panelowych, w których uczestniczyli reprezentanci nauki, instytucji oraz praktycy gospodarczy.
Z uwagi na ograniczenia epidemiologiczne związane z wirusem SARS-CoV-2, konferencja miała charakter hybrydowy, z możliwością uczestnictwa on-line.
Dyskusje panelowe przypisano do dwóch sesji tematycznych:
- Sesja I (panel 1 i 2) – Neutralność klimatyczna Unii Europejskiej jako wyzwanie dla transportu,
- Sesja II (panel 3 i 4) – Polityka transportowa i nowe modele biznesowe w transporcie.
W imieniu organizatorów uroczystego otwarcia konferencji dokonał Prof. Tomasz Kwarciński (Uniwersytet Szczeciński). Witając przybyłych gości, zarówno obecnych osobiście jak i on-line, wyraził podziękowania dla sponsorów, patronów oraz partnerów medialnych.
Minutą ciszy uczczono pamięć zmarłych w tym roku nestorów szczecińskiej szkoły transportu: Prof. Waldemara Grzywacza oraz Prof. Franciszka Gronowskiego.
W dalszej części odczytano adresy, listy oraz życzenia z okazji jubileuszu pracy dydaktyczno-naukowej Pani Prof. Elżbiety Załogi.
Panel 1 konferencji pt. „Dylematy regulatora w zakresie polityki klimatycznej i transportowej” prowadził Prof. Wojciech Paprocki (Szkoła Główna Handlowa
w Warszawie).
Uczestnikami panelu byli:
- Urszula Motowidlak (Uniwersytet Łódzki) – on-line,
- Zbigniew Hamanowicz (PKS Gdańsk-Oliwa) – on-line,
- Krzysztof Szałucki (Uniwersytet Gdański),
- Robert Tomanek (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach).
Uczestnicy panelu odpowiadali na następujące pytania zaproponowane przez moderatora:
- Czy usługodawcy i usługobiorcy występujący na rynku usług sektorów logistyka i mobilność są wystarczająco przekonani o potrzebie realizacji wytyczonego przez regulatora, tj. władze unijne i władze krajów członkowskich, programu redukcji emisji gazów cieplarnianych opisanego
w dokumencie „Europejski Zielony Ład”? - Jakie zmiany są niezbędne w doborze narzędzi realizacji europejskiej polityki transportowej, aby zasadniczo poprawić skuteczność realizacji tej polityki?
- Jakie rozwiązanie wydaje się być łatwiejsze do osiągnięcia:
- przewidujące „elektryfikację” transportu drogowego i motoryzacji indywidualnej i tą drogą osiągnięcie redukcji emisji gazów cieplarnianych (przy założeniu, że wykorzystywana energia elektryczna będzie produkowana bezemisyjnie)?
- czy też rozwiązanie przewidujące ograniczenie wielkości pracy eksploatacyjnej w transporcie drogowym i przebiegów samochodów osobowych, które nadal będą głównie spalać paliwa pochodzenia organicznego?
- Jak w obliczu drastycznego spadku przewozów pasażerskich europejski regulator powinien dostosować swoją politykę wobec transportu lotniczego: przewoźników oraz zarządców lotnisk?
Tytuł panelu 2 to „Zielony transport. Transport wodny śródlądowy wobec wyzwań polityki neutralności klimatycznej”. Prowadzącym panel była Prof. Krystyna Wojewódzka – Król, (Uniwersytet Gdański), a uczestnikami byli:
- dr Grzegorz Chocian (EKOTON Sp. z o. o. w Białymstoku),
- Monika Niemiec-Butryn (Dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej – Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej),
- Michał Pluciński (Uniwersytet Szczeciński),
- dr Krzysztof Woś (Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie).
Uczestnicy panelu odpowiadali na następujące pytania:
- Przesłanki i możliwości odciążenia transportu samochodowego przez wodny śródlądowy:
- Wpływ transportu wodnego śródlądowego na zmiany klimatu,
- Nowe sfery zastosowania transportu wodnego śródlądowego,
- Rozwój transportu wodnego śródlądowego a protesty ekologiczne;
- Sposoby redukcji kosztów zmian klimatu:
- RIS,
- Innowacje w środkach transportu,
- Proekologiczna infrastruktura;
- Transport wodny śródlądowy w Polsce w świetle tendencji europejskich:
- Inwestycje na drogach wodnych,
- Proekologiczne rozwiązania na drogach wodnych – Siarzewo,
- Kierunki rozwoju żeglugi na Odrze,
- Problem wyboru priorytetów inwestycyjnych Odra – Wisła.
Panel 3 prowadzony był w formacie „Debata Młodych z ekspertem”, który polegał na zadawaniu pytań ekspertowi przez młodych adeptów nauki. W tym roku do debaty zaproszony został Prof. Bogusław Liberadzki – poseł do Parlamentu Europejskiego oraz pracownik Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który uczestniczył w obradach on-line. Moderatorem panelu była prof. Elżbieta Załoga (Uniwersytet Szczeciński). Młodych naukowców reprezentowali:
- dr Adam Hoszman (SGH w Warszawie) – on-line,
- dr Jakub Zawieska (SGH w Warszawie) – on-line,
- mgr Aleksander Jagiełło (Uniwersytet Gdański) – on-line,
- dr Agnieszka Gozdek (Uniwersytet Szczeciński),
- mgr Sylwia Kowalska (Uniwersytet Szczeciński).
Panel 4 poświęcony był aktualnemu zagadnieniu pt. „Transport – jak funkcjonować w okresie trwania i po pandemii ?” Panelowi przewodniczył Prof. Tomasz Kwarciński, (Uniwersytet Szczeciński), a członkami panelu byli:
- Przemysław Hołowacz (CSL Sp. z o. o.),
- dr Dominik Rozkrut (GUS),
- Józef Jastrzębski (SITK RP o. Szczecin).
Zakres dyskusji koncentrował się wokół następujących pytań:
- Jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie przedsiębiorstw sektora TSL?
- Jakich zmian potrzebuje publiczny transport pasażerski?
- Na ile zmieniły się procesy w przedsiębiorstwach sektora TSL?
- Czy widoczne są zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw?
- Jak pandemia wpłynęła na poszczególne segmenty przewozów (masowe, drobnicowe, międzynarodowe, krajowe, lokalne)?
- Czy pandemia zmieniła łańcuchy dostaw (ujęcie międzynarodowe, krajowe)?
- Czy pandemia miała wpływ na zmianę organizacji funkcjonowania przedsiębiorstwa (np. większe wykorzystanie zdalnej pracy) ? Czy to doświadczenie pokazało, że można spodziewać się zmian organizacji pracy, względnie utrzymania niektórych rozwiązań?
- Czy można spodziewać się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyśpieszenia automatyzacji w procesie planowania i zarządzania transportem?
Konferencja zakończyła się podsumowaniem przedstawionym przez Prof. Tomasza Kwarcińskiego oraz Prof. Elżbietę Załogę. Uczestników poinformowano również o planowanej na rok 2021 kolejnej edycji konferencji. Z uwagi jednak na dynamicznie zmieniającą się ówcześnie sytuację epidemiologiczną związaną z wirusem SARS-CoV-2, nie podano konkretnego terminu konferencji Euro-Trans 2021.